Hester Overmars, De Hoofdvrouw, 2018, 70 minuten
De Hoofdvrouw is Overmars' nieuwe documentaire, waarin Marijke protagoniste is. Ze is acht jaar als haar moeder het gezin verlaat om zich aan te sluiten bij een religieuze sekte en hoofdvrouw wordt van de leider. In de film kijken we naar hoe de dochter grip probeert te krijgen op die complexe geschiedenis.
Hesters vorige film 'Verboden Vlucht' (ook vertoond in Off Screen) over een vluchtpoging van een Oost-duitse familie in een zelfgebouwd vliegtuig won Het Gouden Kalf voor beste documentaire. Elke film van Overmars kent een specifieke filmische opvatting, waardoor haar beeldtaal steeds een andere is: In 'Verboden Vlucht' kijken de personages recht in de camera, als ware het een verhoor, zijn er split-screens die getuigenissen naast elkaar plaatsen en wordt het verhaal met archiefbeelden ondersteund. In De Hoofdvrouw blijven we dicht op de huid van dochter Marijke, wat de film een beklemmende intimiteit geeft.
Francien van Everdingen, Minnie, 2018, 03 minuten
Francien van Everdingen volgde de opleiding beeldhouwen aan twee kunstacademies, eerst in Groningen en daarna in Tilburg. Vervolgens studeerde ze Filmmaking aan de School of the Art Institute of Chicago. Ze verplaatste haar aandacht geleidelijk van filminstallaties naar korte films, die zich het beste laten omschrijven als miniaturen; kleine tableaus van wereldse schoonheid. Haar nieuwste film 'Minnie' is zowel een lofprotestlied tegen cynisme als een cinematografische vertaling van Ripertons hoofdtooi.
Margo Onnes, Hamlet, 2018, fragment
De opera Hamlet van Ambroise Thomas uitgevoerd door
OPERA2DAY spitst zich toe op de psychologische ontwikkeling van Hamlet, met de film noir als beeldend uitgangspunt. Onnes ontwikkelde vanuit deze uitgangspunten videoprojecties waarmee de kijker doordringt in Hamlets geesteswereld. In haar werk, afgestudeerd aan het Piet Zwart Institute, onderzoekt zij de werking van narratieve structuren en genres: Sages, het gebruik van symboliek, de MacGuffin, wat een filmbeeld betekent los van het verhaal of hoe een still werkt t.o.v. een bewegend beeld