Neva Lukić / Sara Rajaei, The Motel in the Well, 2017, 23 minuten
Een dochter haalt herinneringen op aan haar vaders hotel vóór en tijdens de Joegoslavische Burgeroorlog, waar het gebouw een toevluchtsoord voor mensen uit alle uithoeken in een gebied waar zij juist gescheiden werden. Tussen stalen stapelbedden, dolende mensfiguren, kale gangen en kamers leven hun verhalen voort.
Sara Rajaei studeerde aan de Universiteit van Teheran, volgde de Rijskacademie en Prix de Rome. Neva Lukic, opgegroeid in Kroatië, studeerde moderne en hedendaagse kunst in Leiden. Ze is schrijver, curator en kunstcritica.
Core van der Hoeven Core 2.1/Ziek 2017, 25/8 minuten
‘Plotseling kon ik niet meer praten, ik raakte de controle over mijn rechterarm kwijt, werd naar de intensive care gebracht en verloor elk gevoel voor realiteit.’ Core, ook bekend als editor van het werk van Erik van Lieshout, werd in 2009 geopereerd aan een hersentumor en hield er blijvende hersenbeschadiging aan over. In 2010 maakte hij ‘Ziek’ over het abces, de operatie en de spraaktherapie. ‘Core 2.1’ toont de effecten op langere termijn. Alles op zijn Core’s: Grappig, raar, relativerend en tegelijkertijd ontroerend echt.
Parisa Yousef Doust, Wonderland, 2017, 15 minuten.
Buiten vindt een gewelddadige demonstratie plaats, binnen zingt de jonge Sara tegen de koele stroom van een ventilator in. Terwijl de spanning tussen haar hoogzwangere moeder en activistische tante toeneemt, creëert Sara een wereld van liedjes en verhalen. Parisa Yousef Doust (Iran) studeerde naast NFTVA/regie en het Binger Filmlab ook wijsbegeerte. Jeugdherinneringen inspireren haar bij het verkennen van de gelaagdheid van het bestaan.