AGENDA  CONTACT   ARCHIEF    OVER  












   

 




MELANIE  (72 min, Suzanne Helmer, 2016)

De foto van een model op een verpakking van een opblaasbare 70-er jaren haardroogkap vormt de basis van de film: MELANIE. Filmmaker Susanne Helmer zoekt en verbeeldt het leven achter de foto. Het deels fictieve jaren zeventig liefdesdrama is zeer zorgvuldig vormgegeven; huizen, familiefoto’s en home-video’s worden door de filmmaker gezocht, verzameld en nagespeeld. Met als gevolg dat Melanies Quelle-catalogus bestaan zeer geloofwaardig tot leven komt. Maar is er ook nog een echte Melanie? En zo ja, wie en waar is zij?
Susanne Helmer maakt documentaire items voor Human en de VPRO, daarnaast is zij radiomaker en geluidstechnicus. Onder de naam SHELMERFILMS creëert ze korte films waarin ze werkelijk alles zelf doet; van het camerawerk tot het geluid en de montage, van het schrijven van scripts tot het acteerwerk. MELANIE is de eerste lange speelfilm van Helmer.


Deletion (12 min, Esther Urlus, 2017)

Esther Urlus experimenteert met het medium film zelf en vanuit die houding ontstaat nieuw werk. Off Screen vertoont haar IFFR Tiger Award genomineerde 16 mm film Deletion. Geïnspireerd op het meer dan honderd jaar oude autochrome kleurproces maakte Urlus zelf filmemulsie. Gedragen door de ambient soundtrack worden we meegesleept in een wolk van kleur waarin we alleen de contouren van een ruimte ontwaren. De invulling van deze ruimte zit ‘m vooral in de verbeeldingskracht van de kijker.

Tien jaar wachten op applaus (fragment, Roeland de Bruïne)

Eind jaren '80 raakt Erik van Kordelaar gefascineerd door een uitvinding van zijn docent wiskunde. Het is de zogenaamde klapschaats, een grote belofte van vooruitgang in de schaatswereld. In de film staan durf en doorzettingsvermogen van enkele onbevangen jongens en hun trainers centraal, tegen de stroom in kiezen zij voor het onbekende. Filmmaker Roeland de Bruïne studeerde Audiovisueel Ontwerpen aan de Willem de Kooning Academie.