In deze mei-editie van Off Screen is Wendelien van Oldenborgh gast aan tafel, net terug van de Biënnale van Venetië waar zij Nederland dit jaar vertegenwoordigt. Ook is Joost Rekveld bij ons en vertonen we o.a. #67, zijn nieuwste werk, dat op IFFR2017 zijn wereldpremière beleefde. René van Zundert komt met zijn nieuwe film BARS, die dit jaar de prijs van de beste sportfilm ontving. Daarnaast de premiere van de ultrashort In Exile van Randa Nasser en lichten we een tipje van de sluier van Yannick.
Presentatie is in handen van Marieke van der Lippe en Christiaan van Schermbeek.
Wendelien van Oldenborgh...
...onderzoekt in haar werk hoe politieke, sociale en culturele relaties zich manifesteren. In films en installaties maakt zij nieuwe verbanden zichtbaar en brengt ze een dialoog tot stand tussen ideologisch geladen locaties en persoonlijke verhalen. In het Rietveldpaviljoen van de Biënnale van Venetië toont ze drie nieuwe filmwerken, die ingaan op het Nederlandse modernisme en de postkoloniale geschiedenis. Cinema Olanda, een in één take in Pendrecht opgenomen film, Backstage 3D prints en Prologue: Squat/Anti-Squat over de Surinaams-Antilliaanse kraakbeweging van de jaren zeventig, samengesteld uit archiefmateriaal. Off Screen is zeer verheugd haar vers uit Venetië als gast aan tafel te hebben. Wat zij ons gaat laten zien is vooralsnog geheim.
BARS (René van Zundert, 19 min., 2017)
Na een tumultueuze jeugd, getekend door verschillende internaten en klinieken, eindigt de 22-jarige Michael met schulden en zonder vaste woon- of verblijfplaats tussen het Calisthenics beton op Zuid. Michael raakt in de ban van de harde en zware sport waarbij je je eigen lichaamsgewicht gebruikt, terwijl hij droomt van reizen.
Na zijn stage periode bij editor Albert Markus studeert Rene van Zundert in 2011 af aan de Willem de Kooning Academie. Zijn afstudeerfilm Hard voor de Hal wordt geselecteerd voor o.a. IDFA Play en Go Short, waar hij genomineerd wordt voor Best Dutch Film en de Audience Award. Vervolgens wordt René toegelaten tot de Mediafonds Kids en Docs workshop waarbinnen hij een plan ontwikkelt voor een jeugdfilm. Ook maakt hij de korte documentaire Thuisprikkers die het NOS journaal bereikt. BARS is zijn nieuwste film.
Na zijn stage periode bij editor Albert Markus studeert Rene van Zundert in 2011 af aan de Willem de Kooning Academie. Zijn afstudeerfilm Hard voor de Hal wordt geselecteerd voor o.a. IDFA Play en Go Short, waar hij genomineerd wordt voor Best Dutch Film en de Audience Award. Vervolgens wordt René toegelaten tot de Mediafonds Kids en Docs workshop waarbinnen hij een plan ontwikkelt voor een jeugdfilm. Ook maakt hij de korte documentaire Thuisprikkers die het NOS journaal bereikt. BARS is zijn nieuwste film.
Yannick (Christiaan van Schermbeek, short preview 2017)
Yannick Nézet-Séguin volgt in 2008 Valéry Gergiev op als dirigent van het Rotterdam Philharmonisch Orkest. Yannick is een vat vol tegenstellingen. Bescheiden, maar een extravert podiumdier. Een leider en een vriend. Een open, maar tegelijk enigmatisch kunstenaar. De documentaire volgt de structuur van de achtste symfonie van Anton Bruckner. Christiaan van Schermbeek kennen we natuurlijk als presentator van Off Screen en de man achter de schermen van Moois, maar vooral is hij een begenadigd filmmaker.
In Exile (Randa Nasser, 2 min, 2017)
In Exile is een ultrashort essay waarin een moeder zich afvraagt of haar vluchten uit Palestina haar ook vrijheid bracht. Randa Nassar studeerde scenario en regie aan het Sint Lukas in Brussel. Haar film The Truth Within werd in 2014 geselecteerd voor de Short Film Corner op het Cannes Film Festival. Ook is zij docent film & drama aan de Hogeschool Rotterdam.
#67 (Joost Rekveld, 16 min., 2017)
Joost Rekveld maakt abstracte films en lichtinstallaties. Zijn animatiefilms zijn geïnspireerd door cybernetica, kunstmatig leven en robotarchitectuur. #67 is Rekvelds nieuwste film.
Het heeft het begrip ‘re-afferentie’ als uitgangspunt waarin bewegingen van het lichaam sensorische gevolgen hebben. Ook vertonen we zijn magische klassieker:
#23.2, Book of Mirrors (12 min. 2002)
Optica uit de middeleeuwen en de Renaissance vormde de inspiratiebron. Gemaakt met een opstelling waarin beelden gegenereerd worden met behulp van elementaire optische principes. zonder lenzen, direct op de emulsie.