In Off Screen woensdag 27 november @WORM ditmaal een programma waarin betrokken filmmakers in fictie, als essay, met dans of in performance een perspectief bieden op de actualiteit. Vanzelfsprekend zijn alle makers aanwezig. - Cineville geldig, tickets alleen aan de deur verkrijgbaar - 1e 10 kaartjes code: loveinthedark 2,50 korting
The Battle of Empty Stomachs, Diana Al-Halabi, 2024, Nederland, 23′ min.
Gebaseerd op onderzoek en interviews met zowel Palestijnse hongerstakers als asielzoekers, ensceneert deze absurdistische en toch realistische film een dialoog met de regisseur in haar moedertaal, waarin één vraag centraal staat: wat weten we over honger?
Filmmaker Diana Al-Halabi won de RTM Pitch Prize op IFFR 2023, waardoor ze deze film kon realiseren.
Voice calls from Gaza, lecture performance, Randa Nassar, 2024, 12 min. Speciaal voor Off Screen ontwikkelt Randa Nasser Voice calls from Gaza, een lecture performance met beelden die zij verzamelt door middel van videocalls met familieleden in Gaza. Nassar werkte met Kees Kasander aan internationale films, waarna ze regie studeerde aan Sint Lukas in Brussel. Nassar is naast filmmaker docent en consulent voor jonge cineasten.
The Elephant & The Room, Anas Qadamani, 2024, Nederland, 14 min. Vanuit het bizarre nieuws dat Afrikaanse olifanten illegaal hun weg vinden naar Duitsland, ontwikkelt zich een donkerder en verontrustendere realiteit. De film onderzoekt de implicaties van westerse politieke systemen met betrekking tot immigratie en geweld.
Anas Qadamani (1998, Syrië) is een multidisciplinaire kunstenaar gevestigd in Rotterdam. Hij begon als klassiek cellist, voordat hij het land als 17-jarige ontvluchtte en zijn klassieke muziek studie voortzette en afstudeerde aan de WDKA.
Het ligt aan mij, Abid Chand, 2024, 9 min. Twintigers Jonas en Dimi waren geliefden. Wanneer zij hem bezoekt om haar laatste persoonlijke bezittingen op te halen, lijkt het vooraleerst een ongemakkelijk moment van afsluiting te worden, totdat onderdrukte emoties zich ontvouwen. Kort psychologisch drama over een levensgroot onderwerp: femicide. Abid Chand studeerde aan de Erasmus Universiteit, maar koos voor een ander pad. Het ligt aan mij is ontwikkeld in het kader van ‘De Ontmoeting’. Scenario: Marlyn van Erp.